Høyere konverteringer, mer salg: 7 måter å øke Shopify-konverteringsfrekvensen
Written by Alexander Rådahl

Table of content

Høyere konverteringer, mer salg: 7 måter å øke Shopify-konverteringsfrekvensen

Du kan ikke gjøre Shopify lønnsom over natten, men det er et par ting du kan gjøre for å øke konverteringsratene og øke salget. Shopify er en kraftig e-handelsplattform som gjør at gründere kan selge sine produkter på nettet uten å måtte sette opp en nettbutikk fra bunnen av. Shopify ble grunnlagt i 2006 med sikte på å gi små og store bedrifter tilgang til brukervennlig programvare for administrasjon av en nettbasert virksomhet. Shopify har sin egen appbutikk, hvor gründere kan finne apper som hjelper dem med alt fra regnskap til markedsføring! Shopify er i dag en av de mest populære e-handelsplattformene. For nye Shopify-brukere eller de som håper å utvide sine nåværende Shopify-butikker, er det viktig å øke Shopify-konverteringsratene for å øke kundeens levetid og gjennomsnittlig bestillingsverdi.

Her er sju måter å optimalisere UX i Shopify-butikken og øke Shopify-konverteringsfrekvensene på:

Hva er optimalisering av konverteringsfrekvens? Konverteringsfrekvensoptimalisering (CRO) er prosessen med å identifisere hva som får en besøkende til å kjøpe, og deretter bruke disse prinsippene til andre besøkende. CRO forbedrer ikke bare konverteringsratene dine, det reduserer også spretthastighetene dine og bidrar til å gjøre nettstedet enklere å navigere gjennom, så det er lettere for besøkende å finne det de leter etter.Data gir innsikt i hvordan endringer på nettstedet påvirker konverteringsfrekvensen. Det er imidlertid mange tilleggsfaktorer, inkludert UX- eller UI-design, som kan påvirke konverteringsratene. Forstå disse variablene kan gi deg en idé om hvilke avdelinger trenger oppmerksomhet.Spørsmålet i hodet av de fleste markedsførere når de tenker på konverteringsrate optimalisering er: «Hvordan får jeg folk til å kjøpe?» Svaret er ikke så enkelt. Konverteringsratene varierer avhengig av hvilken type produkt og bransje du befinner deg i. Likevel er det fem hovedprinsipper som vil gjøre hver nettside bedre konvertering: klarhet, enkelhet, troverdighet, haster og sosialt bevis. Med den rette kombinasjonen av verktøy og teknikker kan du enkelt pumpe opp konverteringsraten for bedriften din for kunden du jobber i. Nøkkelen er å skape et komplett bilde av kundene dine, deres mønstre og brukeropplevelsen.

Noen fordeler med å fokusere på å øke CRO kan være:

Øk inntektene og kundeoppkjøp.Få dine besøkende til å kjøpe uten lite til noen innsats.Dramatisk øke forlovelsesrater.Vet hvilke aspekter av nettstedet fungerer best med besøkende, og optimalisere for enda bedre resultater.

Det er enkelt å gjøre nettstedet ditt mer konversjonsvennlig. Etter denne veiledningen for å forbedre konverteringsraten optimalisering bør forlate deg med en strømlinjeformet, godt designet nettsted som vil konvertere besøkende til kunder til en økt rate.

Hva er en tilfredsstillende konverteringsrate på Shopify? Konverteringsrater er en viktig beregning i e-handel som kan gjøre eller bryte virksomheten din. Når vi snakker om konverteringsfrekvenser, hva er den beste? Gjennomsnittlig konverteringsrate for en eCommerce-butikk er 1% — 2%. Hvis du bruker alle strategiene fra denne boken, kan du merke at konverteringsfrekvensen går opp til 3% -4%. En 2% + bør være et baseline mål for enhver nettbutikk. Så snart du har gjort alt effektivt med disse metodene, er det på tide å gå videre til mer avansert taktikk!

For en stund siden skrev jeg en artikkel om mikro- og makrokonverteringer som du bør lese etter, da det går dypere inn i de små tingene du kan gjøre for å øke Shopify-konverteringsfrekvensen.

Hva er en tilfredsstillende konverteringsrate på Shopify? Konverteringsrater er en viktig beregning i e-handel som kan gjøre eller bryte virksomheten din. Når vi snakker om konverteringsfrekvenser, hva er den beste? Gjennomsnittlig konverteringsrate for en eCommerce-butikk er 1% — 2%. Hvis du bruker alle strategiene fra denne boken, kan du merke at konverteringsfrekvensen går opp til 3% -4%. En 2% + bør være et baseline mål for enhver nettbutikk. Så snart du har gjort alt effektivt med disse metodene, er det på tide å gå videre til mer avansert taktikk!

Gjennomsnittlig konvertering etter industri: Sport og fritid: 1,75%; Kunst og Håndverk: 3,79%; Baby og barn: 0,99%; Biler og motorsykling: 1,55%; Elektrisk og kommersiell utstyr: 2,23%; Mote Klær og Tilbehør: 2,44%; Mat og drikke: 2,37%; Helse og velvære: 3,62%; Hjem Tilbehør og gaveartikler: 2,1%; Kjøkken og hvitevarer: 2,48%; Pet Care: 3,28%; Data fra IRP Commerce, Bilde fra growcode.

Konverteringsratene kan variere avhengig av industri, plassering og andre faktorer. Statista fant at mens mobilkonverteringsfrekvensene var 1,53%, ser det ut til at folk egentlig ikke vil konvertere når de bruker telefonene sine. Dette kan skyldes at det er vanskeligere å skrive på mindre skjermer, eller fordi blyskjemaer er vanskelig å fylle ut eller fylle ut betalingsdetaljer. Uansett hvorfor det finnes en lavere konverteringsrate for de som bruker mobiltelefoner, bør dette imidlertid fortelle markedsførere hvilke enheter som best kan utfylle kundenes anskaffelsestiltak.

Skrivebordsbrukere har 3 ganger konverteringsfrekvensen til mobilkunder. Det er en heidundrende 4,14%, ifølge Statista! Halvparten av netttrafikken kommer fra disse skrivebordsbaserte prospektene, så det er bare fornuftig å ikke fokusere på én type kunde fremfor en annen.

7 måter å øke konverteringsfrekvensen i nettbutikken

Nei, la oss gå videre til hva du faktisk kan gjøre for å få et forsprang med Shopify-konverteringsoptimalisering, få flere kunder og skape en bedre opplevelse for både nye og returnerende besøkende!

#1. Optimaliser utsjekkingsprosessen og øk gjennomsnittlig bestillingsverdi

Ifølge konverteringsfrekvenseksperter kan konverteringene økes med 35,62 prosent ved å bruke noen av de vanligste teknikkene for betalingsoptimalisering i Shopify-butikken din. Selv om det ikke er lett å nå dette tallet, er det absolutt mulig med beskjedne endringer på utsjekkingssiden.

Hvis du vil øke Shopify-konverteringsfrekvensen, bør du gjøre alt du trenger for å gjøre kassen så friksjonsløs som mulig.

Behovet for å opprette en konto ble sitert av 34 prosent av respondentene som en av hovedårsakene til at handlekurv og kasseoppsigelse, ifølge Baymard Institute. Allerede her har vi en enkel løsning for å øke din eCommerce konverteringsrate ved hjelp av gjestekassen. Hvis du ikke trenger å få brukeren til å opprette en konto, bare la den være ute. Eller du kan opprette et avmerkingsboksalternativ for dem hvis de vil opprette det. Det beste alternativet ville være å skape en jevn gjestekasseopplevelse som lar flere besøkende strømme gjennom kasseprosessen uten problemer med å opprette en konto.

Den neste største grunnen til ikke å gå gjennom med et kjøp er behovet for å fylle ut endeløse skjemaer på kassen. 26% av responderne på Baymard Institutt-studien ga dette som en grunn til ikke å bli en av dine potensielle lojale kunder. Ifølge Baymard Institute har e-handelsvirksomheter 23,48 formkomponenter og 14,88 skjemafelt for nye ikke-konto-forbrukere i gjennomsnitt. Dette er for mange felt i en utsjekkingsprosess, og forårsaker friksjon og frustrasjon ved kassen.

«Under testingen observerer vi konsekvent at brukerne blir overveldet og skremt når de ser en høy mengde formfelt og utvalg», sier The Baymard Institute studien.

Linjgrafen nedenfor viser hvordan UX-ytelsen forringes etter hvert som antall skjemafelt øker, og det gjør også konverteringsfrekvensen.

En oversikt over sammenhengen mellom antall skjemafelt og UX-ytelse. Dette er en utmerket indikator på eCommerce konverteringsrate når det gjelder kassen. Gjennomsnittlig kassettflyt har 14,88 skjemafelt — dobbelt så mange som nødvendig. (2021). Hentet 21. september 2021.

Noen av de mest optimaliserte kontrollprosessene har ofte halvparten av antall felt. Dette oppnås ved å kutte ut unødvendige felt og slå sammen felt som første og siste

#2. Fremhev produktfordeler tydelig

Konverteringsraten for en Shopify-butikk defineres av antall besøkende som foretar et kjøp. For å øke konverteringen må Shopify-nettstedet oppfordre kundene til å kjøpe. Du kan bruke Shopifys vakre maler for å nå dette målet, men det krever også passende copywriting. Shopify eCommerce-tips for butikkeiere sier copywriting blir enda viktigere når butikken selger flere produkter i en kategori, fordi du vil fremheve funksjonene til hvert produkt.

Hjelp kundene med å forstå fordelene ved produktet ditt når de sammenligner det med andre for å øke Shopify-konverteringsfrekvensen for butikken din!

Du bør inkludere fordeler eller nøkkelfunksjoner som skiller faktorer i Shopify-butikkkopien din, slik at kundene vet hva opplevelsen deres vil være når de kjøper produktet ditt. Dette kan ofte gjøres ved å se på hva konkurrentene gjør, spørre dine tidligere kunder hva deres viktigste bekymringer var da de kjøpte fra deg, og undersøke hvilke andre barrierer som er felles for målgruppen din.

Ved å forstå bekymringene og frykten til kundene dine, kan du adressere dem direkte på produktsiden eller nettstedet ditt før de tenker på dem. Dette vil igjen hjelpe kunden til å føle seg tatt vare på og trygt å kjøpe fra butikken din.

#3. Bruk remarketing til å målrette spesifikke kunder

Remarketing er en sanntidsreklameteknikk som hjelper Shopify-butikker med å øke konverteringsratene Den gjør dette ved å målrette seg mot personer som har besøkt Shopify-butikken før, og deretter vise dem relevant innhold på tvers av nettet. Remarketing kan være en utmerket måte å vise produktene eller tjenestene dine til kunder som ikke har kjøpt noe på Shopify-nettstedet.

Det finnes flere plattformer og verktøy du kan bruke for å oppnå remarketing og retargeting, inkludert Facebook og Google.

CRO & UX are a big field, it can be difficult to know where to start 🤔

Most of the guides out there are either too long, too short, or generalize things so much that they do not help you at all.

#4. Dra nytte av tilpassing

Å samle inn personopplysninger om de besøkende i Shopify-butikken er en av de mest effektive måtene å øke konverteringsfrekvensen. Innhenting av informasjon, for eksempel plassering, enhet og nettleser, kan hjelpe deg med å levere markedsføringsmeldinger som er relevante for dem. Jo mer skreddersydde meldingene, desto mer sannsynlig er folk å konvertere.

Du kan bruke disse dataene til å tilpasse hva slags kommunikasjon du vil ha med dem gjennom kanaler som e-post, annonse og SMS, for å få dem til å føle at du er en dominerende merkevare som har råd til å bruke mye penger på sine kunder.

Men vær forsiktig så du ikke får kundene til å føle seg krenket, og sørg for at du overholder GDPR hvis du opererer i EU.

#5. Bruk bilder og videoer av høy kvalitet

En av de viktigste elementene i en Shopify-butikk er kvaliteten på produktsiden. Kunder er mer sannsynlig å kjøpe produkter hvis de kan få en vakker visuell representasjon av produktene du selger. Sørg for at bildene er av høy kvalitet, og vær kreative med hvordan du viser produktene dine. Du kan bruke spesialeffekter eller legge inn video for å få folk begeistret for produktet de leter etter!

Visste du at visuelle presentasjoner, for eksempel bilder og videoer, er den mest effektive måten for rundt 65% av folk å lære? Visuelt å forklare produktene dine og vise hvordan de kan brukes, kan ha stor innvirkning på konverteringsratene dine. Et annet faktum jeg oppdaget fascinerende og relevant er at når bedrifter bruker mer spennende bilder i markedsføringsmaterialet, får de opptil 94% flere øyeepler på markedsføringsinnholdet enn konkurrentene sine.

Sørg for at produktbildene dine er oppmerksomme og spennende for å gjøre kunden nysgjerrig og fascinert av hva du kan tilby dem.

Det er viktigere å vise produktet ditt i et godt lys enn det kan virke. Et førsteinntrykk betyr alt når du vil ha en persons tillit, som begynner med å få dem til å legge merke til merkevarebygging og produktbilder! Så snart de innser at noe ser kult eller nyttig ut, vil et bilde eller en video bidra til å sikre at dette fortsetter gjennom hele reisen ved å lære hva slags produkter du tilbyr på din e-handel. Så gå videre: prøv å gjøre deg selv ser fantastisk (eller i det minste som noen verdt å vite)!

#6. Dra nytte av e-postmarkedsføring for å følge opp forlatte handlekurver

Du kan bruke dine forlatte handlekurver til å generere mer salg ved å sende kunder tilpassede, rettidige og relevante meldinger. For å optimalisere resultatene av denne typen markedsføring, sørg for å inkludere en sterk oppfordrer til handling, og ikke glem å tilpasse emnelinjer og kopiere basert på hva besøkende har sett på eller forlatt på nettstedet ditt.

Bygg et automatisk oppfølgingssystem for e-post som kan planlegges for å nå personer som forlater handlevognene sine på Shopify-butikken din. En måte mange Shopify butikkeiere gjør dette er gjennom Klaviyo. De sender kunden en rekke e-poster over to uker, og minner dem om å fullføre kjøpet, med koblinger tilbake til butikken din.

Ifølge Baymard Institute er den gjennomsnittlige industristandarden for forlatte vogner en heidundrende 70%! Dette er mange tapte kunder og inntekter som du enkelt kan hente inn med noen enkle optimaliseringer. Hvis vi ser på det når det gjelder rene dollar, er det $18 milliarder i året tapt i avløpet.

Grunner til oppgivelse i kassen fra Paymard Institute.44 Cart Abandonment Rate Statistics — Handlekurv og Checkout — Baymard Institute. (2021). Hentet 21. september 2021.

#7. Få kundeanmeldelser

Avhengig av hvilken type produkt du selger, kan kundeanmeldelser være en effektiv måte å øke konverteringene på. Kundene ønsker å kjøpe fra et selskap de forbinder med gode produkter og god kundeservice, og fornøyde kunder er mer sannsynlig å legge ut en positiv anmeldelse. Og selv om noen kunder kanskje aldri sender en anmeldelse, oppfordrer mange Shopify-butikkeiere tidligere kunder til å dele sin mening ved å tilby rabatter eller gaver til gjengjeld for deres ærlige mening.

Folk bryr seg mye om andres meninger, så hvorfor ikke bruke kraften i ord-of-mouth markedsføring for å øke Shopify konverteringsratene?

Ifølge en studie bruker 27% av kundene vurderinger og sosialt bevis for å avgjøre hvilket selskap som skal støtte. I motsetning til dette er det bare 24% av forbrukerne som aldri konsulterer en e-handelens nettevaluering før de foretar et kjøp. Kunder i dag har mange alternativer, og vurderinger kan være et viktig verktøy for å begrense dem og øke konverteringsfrekvensen til butikken din.

Fremover med Shopify konverteringsoptimalisering

Optimalisering av Shopify-konverteringsfrekvenser er en viktig del av alle Shopify-butikkeierens markedsføringsstrategi. Du kan øke Shopify-konverteringsratene med disse sju taktikkene som bruker brukerpsykologiens kraft til å utløse kundeatferd og -kognisjon på ulike stadier av kjøpsreisen, for eksempel surfing eller vurderer å kjøpe et produkt. Hvis du vil bidra til å implementere noen av disse tipsene for optimalisering av Shopify-konverteringsfrekvenser i den digitale markedsføringsplanen din, bør du vurdere å laste ned min gratis arbeidsbok, som hjelper deg med å lage en plan som fungerer for din bedrift.

Get ready to skyrocket conversion! 🚀

Article written by Alexander Rådahl
Alexander is a 26 years old Senior User Experience designer specialized in Customer Experience and Conversion Rate Optimization. He loves problem-solving, and as we all know, UX design is a process of solving problems. He likes to think of himself as a Design Detective, getting to the root cause of why people have certain feelings about your product. It's not just what you do; it's also what you don't do.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments