Den ultimate veiledningen til e-handel konverteringsfrekvens: UX og CRO taktikk du trenger å lære!
Written by Alexander Rådahl

Den ultimate veiledningen til e-handel konverteringsfrekvens: UX og CRO taktikk du trenger å lære!

Listen to this post!

E-handelsindustrien er blomstrende, med Statista anslår eHandels-salget til å være 6,3 billioner dollar i 2024, opp fra 4,2 billioner dollar i 2020. Mye av denne veksten skyldes økt fokus på eCommerce konverteringsrate og brukeropplevelse for eCommerce nettsteder. Conversion Rate Optimization (CRO) er en prosess som har som mål å maksimere konverteringer ved å forbedre brukeropplevelsen og utformingen av nettsteder basert på data som samles inn gjennom brukerforskning og testing av din eCommerce-virksomhet. Det er mange CRO taktikk til din disposisjon. I denne artikkelen vil vi ta en dypere titt på hvordan du kan implementere dem i din strategi for å øke konverteringer, kundetilfredshet og inntekter!

Hva er konverteringsrate for e-handel?

Konvertering på en eCommerce-butikk er andelen besøkende som foretar et kjøp. I hele e-handelsindustrien er den typiske konverteringsfrekvensen rundt 1 -2%. Du kan doble salget ved å forbedre e-handelskonverteringene dine med bare 1%. Følgende formel kan brukes til å bestemme konverteringsfrekvensen: Hvis du har 15 salg fra 1000 besøkende, vil du ha en konverteringsrate på 1,5%.

Hvordan konverteringsfrekvensen for e-handel har endret seg over hele verden de siste 2 årene, ifølge Statista.Global online shopping konverteringsrate 2020 | Statista. (2021). Hentet 21. september 2021.

Ved å implementere metodene som diskuteres i denne artikkelen, vil du forhåpentligvis øke konverteringsratene. Disse metodene er helt i tråd med de nyeste artiklene jeg har publisert på mikro- og makrokonverteringer, destinasjonssideoptimalisering og bånd til et av mine hovedemner: CRO (Conversion Rate Optimization).

Hvordan beregner jeg konverteringsrate for en e-handel?

eCommerce-forhandlere bruker konverteringsfrekvens for e-handel som målestokk for å finne ut hvordan de takler seg mot andre, og de fleste eCommerce-forhandlere sporer konverteringsfrekvenser for å identifisere forbedringsområder for nettkundene sine. Konverteringssatser beregnes vanligvis ved å dividere totale transaksjoner (ordrer) med antall unike besøkende til nettstedet.

Bedrifter distribuerer ofte verktøy som Google Analytics for å spore netthandelens konverteringsfrekvens.

Nettbutikkeiere distribuerer ofte verktøy der de kan overvåke konverteringsfrekvenser for e-handel i sanntid og grave seg inn i segmenter av dataene for å oppdage hvor de høyeste konverteringsratene kommer fra, og hva de kan gjøre for å planlegge en riktig strategi for optimalisering av konverteringsfrekvens.

eCommerce Konverteringsrate = Totalt antall transaksjoner/unike besøkende

Hva er gjennomsnittlig eCommerce konverteringsrate?

Konverteringsraten for e-handel kan variere tungt på industri, land og målgruppe. Men hvis vi ser på bransjen, sier Statista, gjennomsnittlig konverteringsrate for e-handelsbutikker i USA er 2,06% i tredje kvartal 2020.

Bestem og fikse din konvertering morder, og observere din konverteringsfrekvens skyrocket!

Hver eCommerce-virksomhet er forskjellig, og det samme er kundene sine. Dette gjør det viktig å gjøre din forskning for å finne konvertering morderen for din eCommerce nettsted. Du kan ikke alltid stole på tips og triks fra nettet. Test, test, test! Dette er søkeordet for å finne konvertering morderen for din online virksomhet.

I forrige ukes artikkel om destinasjonssideoptimalisering gikk jeg dypt inn i betydningen av A/B-testing for en landingsside og nøyaktig hva fordelene er, og det gjelder også her. Begynn med å se på hva potensielle kunder gjør på nettstedet ditt ved hjelp av varmekart og øktopptak, og test deretter løsninger som du tror vil bidra til å forbedre shoppingopplevelsen og øke salget. Du kan også se på konkurrentene dine for å se hva de gjør bedre enn deg når det gjelder optimalisering av konverteringsfrekvens.

CRO & UX are a big field, it can be difficult to know where to start 🤔

Most of the guides out there are either too long, too short, or generalize things so much that they do not help you at all.

Bruk følgende taktikk for å forbedre konverteringsfrekvensene for e-handel

Jeg har skissert noen viktige og brede punkter som jeg synes du bør studere og vurdere som et utgangspunkt for å optimalisere konverteringsfrekvensen til e-handel. Dette er på ingen måte alt du kan gjøre, men bare metoder som kan få ballen i gang for deg og din bedrift.

Hurtige rettelser for optimalisering av konverteringsfrekvens:

Tilby gratis frakt - Bake fraktprisen i produktprisen og tilby gratis frakt, som ikke vil gi de nye kundene noen overraskelser i kassen når fraktprisen er lagt til.Fokus på produktsider - Hvis du selger fysiske produkter, er produktsidene dine sannsynligvis den viktigste siden på hele nettstedet. Her bør du fokusere din konverteringsfrekvens optimalisering innsats og investere i alle metoder for å skape en bedre brukeropplevelse. Hvis du har en butikk med mange produkter, bør du finne en generell mal for alle produktsider som fungerer uten for mange endringer.Samle data fra dag én - Data er din beste venn til å bygge den beste opplevelsen for online kjøpere og nye kunder. Dette kan være verktøy som Google Analytics, Segment, Heap, Hotjar.Create en robust søkeløsning - Hvis du har mange produkter på din e-handel nettsted, kan en potensiell kunde finne det vanskelig å finne nye produkter eller finne det han forventer. Av denne grunn må du investere i nettstedets søkefunksjonalitet. Verktøy som Algolia kommer med en fantastisk opplevelse rett ut av boksen, og la oss tilpasse søkeopplevelsen til kundene dine. Du kan for eksempel inkludere kundenes søkespørringer på forsiden din for å skape mer dynamisk innhold for besøkende på nettstedet ditt og øke konverteringsfrekvensen.

Gjør CTA dristig og tydelig

CTA eller Call-to-action er hva du vil at den besøkende skal gjøre når de ankommer nettstedet ditt. Det kan være alt fra en e-handel kjøp til et nyhetsbrev registrering, og alt annet som oppfordrer dem til å gå videre på nettstedet ditt!

Nettstedet eCommerce skal ha en tydelig synlig og presis samtale til handling i sin salgstrakt eller på hver produktside, som vil invitere kunder til å dra nytte av rabatter, kjøpe produkter for øyeblikket, etc. Men du må også være forsiktig, fordi hvis eCommerce-nettstedet ditt har for mange CTAer, fører det til forvirring. Du bør nøye velge den mest relevante oppfordringen for hver side og bare tilby én handling per side for å unngå negative effekter på brukeropplevelsen.

En dristig og klar CTA gir brukeren en enkel måte å navigere på nettstedet eller landingssiden, og kan lede brukeren i retning av en høyere eCommerce konverteringsfrekvens.

Det er også avgjørende at eCommerce-selskaper bruker en tydelig CTA-knappfarge, fordi dette hjelper besøkende til å forstå hva de skal gjøre videre. Du må også sørge for at CTA-knappen på eCommerce-nettsiden alltid er over brettet - noe som betyr at den ikke trenger å rulle ned på mobile enheter eller lengre sider.

Følg opp på forlatte vogner

Forlatte vogner er et forvirrende problem for e-handelsnettsteder. Dette er e-handelsvogner forlatt av en eller annen grunn. Det er viktig å overvåke disse forlatte bilene for å generere fortjeneste og skape en positiv kundeopplevelse.

Spørsmålet er, hvordan kontakter du disse e-handelshopperne? Det er mange måter å gjøre dette på, men vanligvis har e-handelsnettsteder integrerte e-fangstskjemaer i kassen, slik at kunden kan gi sin e-postadresse og bli kontaktet senere om deres mulige kjøp. Du kan også opprette et insentiv for at e-handelskunder skal returnere ved å gi dem en rabattkode som de kan bruke i fremtiden når de kommer tilbake for å fullføre transaksjonen.

Dette eksempel på vogn forlatelse fra Klaviyo er vidunderligt! Det segmenter brukerne til høy og lav verdi handlekurver og sender dem svært tilpassede e-postpåminnelser for å konvertere dem til betalende kunder.

Ifølge Baymard Institute er den gjennomsnittlige industristandarden for forlatte vogner en heidundrende 70%! Dette er mange tapte kunder og inntekter som du enkelt kan hente inn med noen enkle optimaliseringer. Hvis vi ser på det når det gjelder rene dollar, er det $18 milliarder i året tapt i avløpet.

Grunner til oppgivelse under kassen fra Paymard Institute.44 Cart Abandonment Rate Statistics - Cart og Checkout - Baymard Institute. (2021). Hentet 21. september 2021.

Jeg vil diskutere noen mer inngående tiltak som du kan ta for å ikke komme til dette punktet, men når det skjer (fordi det vil), her er noen måter å få kundene tilbake:

Sørg for at kassen lagrer kundens e-post så snart de fyller ut den, slik at du kan følge opp med en forlatt e-post og gi dem et insentiv, for eksempel en rabatt, for å oppmuntre dem til å plukke opp elementene.Bruk målrettede annonser for å annonsere elementene de har i handlekurven med rabatt eller insentiv på sosiale medier og Google.Hvis du tilpasser remarketing annonser med riktig segmentering og melding, kan du få opp til 1,300% avkastning!

Gå visuelt med dine produkter!

En av de viktigste elementene i eCommerce er kvaliteten på produktsiden. Kunder er mer sannsynlig å kjøpe produkter hvis de kan få en vakker visuell representasjon av produktene du selger. Sørg for at bildene er av høy kvalitet, og vær kreative med hvordan du viser produktene dine. Du kan bruke spesialeffekter eller legge inn video for å få folk begeistret for produktet de leter etter!

Visste du at visuelle presentasjoner, for eksempel bilder og videoer, er den mest effektive måten for rundt 65% av folk å lære? Visuelt å forklare produktene dine og vise hvordan de kan brukes, kan ha stor innvirkning på konverteringsratene dine. Et annet faktum jeg oppdaget fascinerende og relevant er at når bedrifter bruker mer spennende bilder i markedsføringsmaterialet, får de opptil 94% flere øyeepler på markedsføringsinnholdet enn konkurrentene sine.

Potensielle kunder foretrekker innhold av høy kvalitet, for eksempel bilder og videoer, for å få en følelse av produktene du selger før de kjøper dem.

Det er viktigere å vise produktet ditt i et godt lys enn det kan virke. Et førsteinntrykk betyr alt når du vil ha en persons tillit, som begynner med å få dem til å legge merke til merkevarebygging og produktbilder! Så snart de innser at noe ser kult eller nyttig ut, vil et bilde eller en video bidra til å sikre at dette fortsetter gjennom hele reisen ved å lære hva slags produkter du tilbyr på din e-handel. Så gå videre: prøv å gjøre deg selv ser fantastisk (eller i det minste som noen verdt å vite)!

Sørg for at du oppfyller tillitsterskelen

Den mest åpenbare hindringen som stopper besøkende fra å kjøpe er tillit. Hvorfor skal noen stole på et tilfeldig eCommerce-nettsted plutselig dukke opp i nyhetsfeeden deres på Instagram? Du må få besøkende til å føle seg trygge og sikre, slik at de kan konvertere med tillit til at deres personlige opplysninger er beskyttet.

Dette starter med å bygge et merke som er etablert som en leder i din bransje. Sørg for at du bruker logoer og andre designelementer som får besøkende til å føle at de kan stole på e-handelsnettstedet ditt. Etter min mening er det veldig enkelt å bestemme hvilket merke som er laget av en armatur i forhold til en profesjonell.

Tillit begynner det øyeblikket potensielle kunder lander på e-handelsnettstedet ditt, og de begynner å lese eller samhandle med merkevaren og meldingen din. En utmerket e-handelsbutikk har også produktbilde av høy kvalitet og en beskrivende kopi som svarer på alle forbrukernes spørsmål om varene, fra hva de er laget av til hvordan de leveres.

Det er også viktig at nettstedet lastes raskt. Forestillingen om webytelse blir stadig mer populært, og hvis kundens nettsted er tregere enn Amazon, vil det skade deres rykte. I min artikkel om destinasjonssideoptimalisering diskuterte jeg hvordan du øker hastigheten på nettstedet ditt.

Du må vise kundene dine at du vet hva som er viktig, og ikke la noen dra nytte av det. En utmerket måte, for eksempel, er å vise tredjeparts vurderinger fra TrustPilot eller Google-vurderinger på produktsiden, noe som gjør at forbrukerne føler seg tryggere når de kjøper fra din eCommerce.

Videre kan bruk av sikkerhetsseler gå langt, da disse typer logoer betyr offisiell godkjenning, slik at folk ikke har noen reservasjoner når du kjøper produkter på nettet, spesielt hvis det ikke er noen ekstra kostnader forbundet med å returnere dem, i motsetning til andre nettsteder hvor de kunne bruke enda mer penger bare til returner varen. Jeg vil også berøre litt mer om bruk av sosialt bevis senere i artikkelen.

Fremhev retur- eller garantireglene

Kunder velger hvor de foretar kjøp av ulike årsaker, inkludert tilstedeværelse eller fravær av en tilstrekkelig og omfattende returpolicy. Studier viser at sjenerøse retningslinjer ikke fører til høyere avkastning, men fører til mer salg og gjentakende kunder. Ifølge nettforhandleren, hvis din e-handelsvirksomhet har 40% gjentakende kunder (eller mer), vil du sannsynligvis ha 50% mer salg sammenlignet med nettsteder der bare 10% av kundene kommer tilbake. Som du kan se, er det viktig å implementere strategier for å bygge tillit og gjenta kunder for å øke den e-handel konverteringsfrekvensen

En tilstrekkelig returpolicy kan faktisk føre til mindre klager og mer salg for din nettbaserte virksomhet!

Forbedre din kopi og din eCommerce konverteringsfrekvens samtidig!

Nettsteder forsømmer ofte å fokusere på copywriting og produktbeskrivelser, men dette kan være dyrt. Produktsiderekopier er avgjørende for konverteringsfrekvenser, siden de gir mer detaljert informasjon om produktene dine som kan hjelpe potensielle kunder med å ta en informert beslutning når de kjøper fra nettbutikken din! Det kan også gi dem konkurransefortrinn ved å gjøre det enklere enn andre som ikke gjør så mye innsats i sin webinnholdsstrategi.

I søkemotorer som Google, der kundeanmeldelser spiller en så viktig rolle i rangeringen av nettsteder, er det viktigere enn noen gang å gi kundene dine utmerket skriving og informativt innhold.

En nylig studie av Unbounce i 2020 viser at kopien som fungerer best for e-handelsnettsteder, er lett å lese og formidler budskapet effektivt. Faktisk anbefaler de at innholdet ditt skrives for ungdomsskolelesning. Prøv å gjøre hver setning så enkel og konsis som mulig for å formidle budskapet ditt.

Forenkle utsjekkingsprosessen på e-handelsnettstedet

Ifølge Konverteringsfrekvenseksperter kan konverteringene økes med 35,62 prosent ved å bruke noen av de vanligste teknikkene for optimalisering av kassen. Selv om det ikke er lett å nå dette tallet, er det absolutt mulig med beskjedne endringer på utsjekkingssiden.

Behovet for å opprette en konto ble sitert av 34 prosent av respondentene som en av hovedårsakene til at handlekurv og kasseoppsigelse, ifølge Baymard Institute. Allerede her har vi en enkel løsning for å øke din eCommerce konverteringsrate ved hjelp av gjestekassen. Hvis du ikke trenger å få brukeren til å opprette en konto, bare la den være ute. Eller du kan opprette et avmerkingsboksalternativ for dem hvis de vil opprette det. Det beste alternativet ville være å skape en jevn gjestekasseopplevelse som lar flere besøkende strømme gjennom kasseprosessen uten problemer med å opprette en konto.

Den neste største grunnen til ikke å gå gjennom med et kjøp er behovet for å fylle ut endeløse skjemaer på kassen. 26% av responderne på Baymard Institutt-studien ga dette som en grunn til ikke å bli en av dine potensielle lojale kunder. Ifølge Baymard Institute har e-handelsvirksomheter 23,48 formkomponenter og 14,88 skjemafelt for nye ikke-konto-forbrukere i gjennomsnitt. Dette er for mange felt i en utsjekkingsprosess, og forårsaker friksjon og frustrasjon ved kassen.

«Under testingen observerer vi konsekvent at brukerne blir overveldet og skremt når de ser en høy mengde formfelt og utvalg», sier The Baymard Institute studien.

Linjgrafen nedenfor viser hvordan UX-ytelsen forringes etter hvert som antall skjemafelt øker, og det gjør også konverteringsfrekvensen.

En oversikt over sammenhengen mellom antall skjemafelt og UX-ytelse. Dette er en utmerket indikator på eCommerce konverteringsrate når det gjelder kassen. Gjennomsnittlig utsjekkingsflyt har 14,88 skjemafelt — dobbelt så mange som nødvendig. (2021). Hentet 21. september 2021.

Noen av de mest optimaliserte kontrollprosessene har ofte halvparten av antall felt. Dette oppnås ved å kutte ut unødvendige felt og slå sammen felt som for- og etternavn til ett, og bruke direktesøk etter adresser gjennom tjenester som Google Maps API.

Godta flere betalingsalternativer

Å akseptere flere betalingsalternativer er et praktisk alternativ for e-handel bedrifter, fordi det tillater dem å betjene kunder som kanskje ikke har en bestemt type kredittkort, og kan bidra til å øke konverteringsfrekvensen i territorier du ikke ville ha tenkt på. Hvis dine kunder ikke har nok betalingsmåter, vil de forlate sine vogne, men du vil også miste kunder til dine rivaler. Å legge til flere betalingsvalg er en av de mest effektive strategiene for å redusere handleforlatelse og øke konverteringene.

Det kan også være en utmerket idé å tilby kundene noen form for finansieringsalternativ gjennom tjenester som AfterPay, Klarna eller PayPal-kreditt. Du kan også implementere betalingsutbetalinger fra Stripe eller PayPal for å tilby en rekke betalingsalternativer via en tjeneste.

Gi sosial bevis

I eCommerce er det en fin linje mellom å skape interesse og skremme bort kunder. For å optimalisere e-handelens konverteringsfrekvens må du finne den optimale balansen mellom sosialt bevis fra eksisterende kunder som oppfordrer kundekonverteringer. Sosialt bevis kan komme i mange former - vurderinger, testimonials, påtegninger, vurderinger og mer. Online kjøpere er mer komfortable å kjøpe fra en e-handel butikk når de innser at deres venner og familie har gjort det. Sosialt bevis er derfor en viktig del av konverteringsoptimalisering.

En dårlig gjennomgang kan føre til at en shopper trekker seg fra bedriften din, men vurderinger hjelper også brukerne med å stole på merkevaren din.

Ifølge en studie bruker 27% av kundene vurderinger og sosialt bevis for å avgjøre hvilket selskap som skal støtte. I motsetning til dette er det bare 24% av forbrukerne som aldri konsulterer selskapets nettevaluering før de foretar et kjøp. Kunder i dag har mange alternativer, og vurderinger kan være et viktig verktøy for å begrense dem og øke konverteringsfrekvensen til butikken din.

Sosialt bevis kan være et kraftig verktøy for både bedrifter og forbrukere, men det er viktig å huske at det er to sider. Hvis Facebook-feeden din eller Twitter-kontoen din har negative innlegg på sosiale medier om produktet eller tjenesten, kan du bli utsatt for dette fenomenet - fraråde potensielle kunder fra å prøve ut produktene eller tjenestene du selger.

Problemet forverres med nettanmeldelser publisert på sosiale kanaler, hvor hver persons stemme styrkes ved å kunne kontakte selskaper direkte og veldig offentlig med sine problemer. Dette betyr at du må svare raskt når du håndterer klager på varer, ellers kan det virke som om du ikke tar klager på alvor.

Bedrifter kan bruke positive sosiale bevis til sin fordel. Hvis du får en utmerket gjennomgang på TrustPilot eller et annet nettsted, bør du vurdere å sette det på nettstedet ditt - kanskje som en del av en dedikert vurderingsside eller produktside. Du kan også vurdere å innlemme det i strategien for sosiale medier for å vise kunder og omdømme.

Fremover med å forbedre dine eCommerce konverteringsfrekvenser

E-handel konverteringsfrekvenser er en stor avtale, men det kan være vanskelig å finne ut hvordan man kan forbedre dem. e-handel konverteringer er viktige, og de krever også å optimalisere. De fleste eCommerce-butikker nøyer seg med 2 -3% konverteringer, noe som betyr at mesteparten av markedsføringsarbeidet ditt ender opp med å bli bortkastet.

Nå er det din tur til å implementere strategier for å forbedre din eCommerce konverteringsrate og få lykkeligere kunder!

Jeg håper denne artikkelen har gitt deg noen tips for optimalisering av konverteringsfrekvenser i eCommerce som du kan bruke til å forbedre konverteringer i din eCommerce-butikk. Hvis ikke, ikke nøl med å kontakte meg for mer råd om hvordan du optimaliserer e-handel salg og markedsføring. Denne artikkelen er ment som et utgangspunkt for optimaliseringsarbeidet ditt, og er ikke en endelig plantegning, da den inneholder altfor mye informasjon til å dekke i en artikkel!

Get ready to skyrocket conversion! 🚀

Article written by Alexander Rådahl
Alexander is a 26 years old Senior User Experience designer specialized in Customer Experience and Conversion Rate Optimization. He loves problem-solving, and as we all know, UX design is a process of solving problems. He likes to think of himself as a Design Detective, getting to the root cause of why people have certain feelings about your product. It's not just what you do; it's also what you don't do.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *